A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління освіти Гатненської сільської ради

Старша профільна школа

СТАРША ПРОФІЛЬНА ШКОЛА

Рішення Про затвердження Плану формування мережі закладів ЗЗСО Гатненської сільської ради на 2024-2027н.р.

ЗАКОН УКРАЇНИ Про освіту

ЗАКОН УКРАЇНИ Про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення механізмів формування мережі ліцеїв для запровадження якісної профільної середньої освіти

В Україні діє система профільної освіти для старших класів. Це дає учням можливість самостійно обирати предмети для вивчення та тим самим формувати свій профіль.

   Як працюватиме ця система надалі, пояснює заступник міністра освіти й науки України Андрій Сташків під час семінару "Моделі профільної освіти за кордоном - перспективи для України".

   Профільна освіта передбачає вибір учнем чи ученицею тих предметів, які знадобляться йому чи їй у майбутньому під час вступу.

   Однак до обов'язкових предметів належать: українська мова, математика, історія України, іноземна мова,  "Захист України", домедична допомога, фізична культура.

Предмети, які виносяться на ЗНО чи НМТ

     Діти зможуть формувати свій профіль, спираючись на дев'ять галузей:

  • мовно-літературна

  • математична

  • природнича

  • технологічна

  • інформатична

  • соціальна і здоров'язбережувальна

  • громадянська та історична

  • мистецька

  • фізична культура

     "Старша профільна школа - це повністю автономні заклади освіти, керівники яких можуть ухвалювати рішення й щодо зарплат учителів, і щодо фінансових операцій, і підвищення кваліфікації педагогів, роботи та функціонування школи", - розповів Сташків. Він також наголосив, що важливим елементом реформування старшої профільної школи є професійний розвиток учителів.

       Що зміниться з профільною освітою ?

       Зараз в українській системі освіти діє дворічна старша середня освіта (10-11 клас). Профільна освіта передбачає навчання три роки.

       Наразі в школах України діти можуть обирати свій профіль, але більшість все одно вчиться без відчутних змін. Натомість реформа дасть можливість гнучко формувати профілі. Крім того, розроблять окремі стандарти для 5-9 і 10-12 класів.

Коли запровадять зміни?

Старт пілотного тестування старшої профільної школи запланували на 2025 рік і триватиме він до 2027 року. Саме цього року в десяті класи прийдуть учні, які зараз вчаться в шостих.

     Тобто участь у пілотному тестуванні братимуть ті учні, які почали вчитися за програмою "Нової української школи".

 

СТАРША ПРОФІЛЬНА ШКОЛА:
КРОКИ ДО СТАНОВЛЕННЯ

Профільна школа найповніше реалізує принцип особистісно орієнтованого навчання, що значно розширює можливості учня у виборі власної освітньої траєкторії

Про сутність, мету, завдання, принципи профільного навчання у старшій школі можна дізнатися із презентації “Профільне навчання в старшій школі”, розміщеної за посиланням:

https://drive.google.com/file/d/1lhR_TF7hwgHvHk1VcsqC-afNi7KndBhL/view?usp=sharing 

Одним із шляхів модернізації національної системи освіти, який зумовлений зміною мети навчання та зростанням вимог батьків і суспільства до якості освіти випускників, їх конкурентноспроможності на ринку праці, осмисленого вибору професії та власної самореалізації – є упровадження профільного навчання у старшій школі.

Профільна школа – це можливість для учнів вивчати предмети поглиблено, відповідно до своїх потреб. Це можливість для громади забезпечити надання якісних освітніх послуг, створити систему збалансованого та ефективного використання бюджетних коштів у сфері освіти. Впровадження профільної освіти є одним із стратегічних завдань Гатненської територіальної громади.

Міністерство освіти і науки України запустило інформаційну кампанію «Профільна – реформа старшої школи».

Мета кампанії – поінформувати батьків, учнів і широку громадськість про цілі реформи, суть змін та етапи впровадження. 

1.  Відео

2. Інформація

Більше вибору для учнівства: уряд затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти

Більше вибору для учнівства: уряд затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти

Кабінет Міністрів України затвердив Державний стандарт профільної середньої освіти. Стандарт будуть застосовувати в академічних ліцеях (10–12 класи), закладах професійної (професійно-технічної), а також фахової передвищої та спеціалізованої освіти (щодо здобуття повної загальної середньої освіти).

Цей стандарт передбачає можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію: навчатися за академічним або професійним спрямуванням. Учні шкіл та студенти ЗП(Т)О і ФПО зможуть обирати профіль навчання, який пропонуватиме навчальні предмети / інтегровані курси для поглибленого чи професійно орієнтованого вивчення, а також предмети / інтегровані курси поза профілем.

Навчатися за новим стандартом учнівство й студентство почнуть з 1 вересня 2027 року (перша паралель / перший потік Нової української школи). До цього часу відбуватиметься підготовка до реформи: затвердження типової освітньої програми й модельних навчальних програм різних інтегрованих курсів і навчальних предметів, пілотування, зміна мережі закладів освіти, зокрема створення ліцеїв тощо. Уже з 2025 року розпочнеться пілотування стандарту. 

Розповідаємо про основне, що впровадить стандарт в українську освіту:

  • Вибір профілю навчання, як-от: математичний, STEM, IT, мовно-літературний тощо. 
  • Години для вивчення навчальних предметів / інтегрованих курсів за вибором. Кількість цих годин зростає з кожним роком навчання.

Інтегровані курси / навчальні предмети за обраним профілем: 10 клас — 280, 11 клас — 315, 12 клас — 420.

Інтегровані курси / навчальні предмети поза обраним профілем: 10 клас — 140, 11 клас — 315, 12 клас — 420.

Обовʼязкові для всіх інтегровані курси / навчальні предмети: 10 клас — 840, 11 клас — 630, 12 клас — 420.

Фото без опису

  • Кількість годин на обов’язкові навчальні предмети й інтегровані курси найбільша в 10 класі. Цей рік є адаптаційним. Його мета — визначитися з обраним профілем, можливо, по-новому поглянути на різні предмети. Отже, після 10 класу учні академічних ліцеїв, якщо потрібно, зможуть змінити профіль навчання без будь-яких освітніх втрат, повʼязаних із заглибленням у певний профіль. Адже відмінність між профілями в цей адаптаційний рік буде мінімальною.
  • Кількість годин для обовʼязкових навчальних предметів та інтегрованих курсів за обраним профілем пропорційно зростає від 10 до 12 року навчання. Якщо буде потреба, заклад освіти може підсилити цими годинами предмети або курси, обовʼязкові для всіх профілів.
  • Години на вибіркові курси або предмети охоплюють як профільні, так і позапрофільні предмети й курси. Це допоможе закладам освіти вповні реалізувати свою академічну свободу, а здобувачам освіти — розвиватися багатогранно.

Розгляньмо приклад: Ілля вчиться на мовно-літературному профілі в академічному ліцеї та зрадів можливості обрати поглиблені курси. Водночас він дуже різностороння особистість, тому йому цікаві й деякі математичні та природничі курси. Години для вибору поза профілем дали змогу реалізувати бажання. 

Щосеместру хлопець матиме по 4 курси / предмети в межах профілю. Це різноманітні мовно-літературні курси, такі як есеїстика, література певних періодів, ділова англійська мова тощо. Також щосеместру в Іллі буде по 4 курси / предмети поза профілем. Він зможе обрати природничі дисципліни, вивчати мистецтво чи спецкурси ІТ — залежно від того, які додаткові предмети й курси пропонуватиме заклад освіти.

  • Години для предметів і курсів за вибором можна перерозподілити на обовʼязкові навчальні предмети або курси за обраним профілем, але НЕ можна додати до загальнообовʼязкових курсів чи предметів. Саме така динаміка дасть змогу кожному й кожній вивчати саме те, що передбачено його / її індивідуальною освітньою траєкторією.
  • У тексті стандарту використано термін «клас / група» з огляду на те, що класно-урочна система — одна з можливих форм організації освітнього процесу. Отже, стандарт дає змогу формувати змінні групи для вивчення окремих освітніх компонентів (навчальних предметів, інтегрованих курсів, модулів тощо). Тобто вже згаданий Ілля зможе вивчати різні предмети й курси в різних групах — це залежатиме від індивідуального вибору кожного учня. 
  • Вимоги до результатів навчання сформовано на завершення 12 року навчання. Зафіксовано основні та поглиблені орієнтири для оцінювання. Основних мають досягти всі здобувачі освіти, а поглиблених — ті, для кого відповідна галузь чи кілька галузей є профілеутворювальними. Важливо: поглиблених орієнтирів для оцінювання можна досягнути повністю або частково. Це залежить від змісту освітньої програми, яку створить заклад освіти під час формування профілів.
  • У базовому навчальному плані розподіл годин подано для закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та спеціалізованої освіти. Варіанти розподілу годин залежать від того, за яким спрямуванням (академічним чи професійним) заклад освіти реалізуватиме цей Державний стандарт.
  • Окремі варіанти базового навчального плану запропоновано для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини.
  • Для закладів фахової передвищої освіти й закладів спеціалізованої освіти розподіл навчального навантаження (для класів / груп академічного спрямування) наведено в кредитах ЄКТС.

Державний стандарт профільної середньої освіти буде опубліковано на сайті Кабінету Міністрів України впродовж пʼяти днів з моменту його затвердження.

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень